Svar: Min datter vil pludselig kun ammes?
27. september 2010
Alder:
9 mdr.
Hej med dig
Der er sket det hos jer, at din datter stille og roligt har sat sit mælkeindtag og dermed også din mælkeproduktion op og det betyder at hun lige nu får så meget mælk, at hun faktisk er det man kan kalde mælkedranker .. Det betyder et barn, der drikker så store mængder mælk, at der ikke er plads til anden og mere sufficient mad og der er desværre kun en til at ændre det og det er dig ... :)
din datter vil naturligt foretrække brystet, det er let, smager godt, hun skal ikke arbejde særlig meget for det, det er trygt, rart, noget hun kender - det laver hun ikke om. Du er nødt til at sige til dig selv, at hun ikke længere må ammes så meget og faktisk er hendes reelle behov for mælk kun 3 amninger i døgnet.
Du er derfor et eller andet sted nødt til at holde op med at amme og holde fast i at hun så vidt muligt kun skal ammes 3 gange i døgnet - for ellers vil hun ikke spise anden mad og hun har brug for anden mad for at trives, få den energi hun behøver, for at udvikle sig.
En plan for dagen, lavet ud fra dine angivne tider, ser således ud:
Tidlig morgen 04/05: Ammes og sover videre i mors seng
Morgen 7: Står op, tilbydes havregrød, vand af kop.
Sen morgen 8.30-9: ½ bolle med ost, frisk frugt, frugtmos (jerntilskud), vand af kop.
Puttes til formiddagslur - men uden amning!
Frokost 11.30: Små rugbrødshapsere med smørbart pålæg, suppleres med kogte grøntsager, pastaskruer, ½ hårdkogt æg eller lignende og suppleres også med grøntsagsmos, vand af kop.
En overgang kan du amme hende her, inden middagsluren, men stille og roligt forsvinder denne amning helt. Puttes til middagslur kl. 13-13.30
Eftermiddag 16: Tilbydes ½ bolle med smør, ost, frisk frugt i hånden, tykmælk med frugtmos, vand af kop.
Skal ikke ammes om eftermiddagen og skal normalt heller ikke sove her.
Aften 18: Familiemad, risretter, pastaretter, kød, fisk, grøntsager, sovs, vand af kop.
Suppleres med en godnatgrød, så du er sikker på at hun ikke går sulten i seng
Ammes og puttes til natten kl. 19.30
Sen aften 23: Ammes rigtig godt fra begge bryster og sover herefter uden mælk til næste morgen tidlig.
Du er nødt til at holde fast i at din datter har brug for rigtig mad og at hun kun kan indtage dette, hvis hendes mælkeindtag nedsættes. Derfor nytter det ikke noget at du konsekvent ammer hende der, hvor hun normalt skulle spise rigtig mad, for så vil hun naturligt heller ikke spise næste gang. Hun er nødt til også at lære hvordan det føles at være mæt og sulten og lige nu har hun en konstant mæthedsfølelse fordi maven fyldes med mælk hele tiden ...
Du må tage en bluse på, hvor hun ikke selv kan komme til brystet og så må du aktivere hende, sætte hende i den høje stol og give hende mad. Sætte hende i barnevognen og kører hende en tur, når hun skal sove og hvis hun der har brug for at have noget at sutte på, så må du give hende en rosinbolle at pille i eller lidt frugt at sidde med. Men brystet skal hun altså ikke have mere. Hun skal afledes, så hun bliver sulten og begynder at spise igen.
Et kærligt skub for at få jer videre, håber du er hjulpet videre på vej, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske